فروش کنتاکتور

برای خرید کنتاکتور با شماره های ۰۹۱۲۶۷۲۱۳۶۷ - ۰۲۱۳۳۱۱۴۰۵۲ تماس حاصل فرمایید.

کنتاکتورها

زمانی که از رله برای سوئیچ نمودن مقدار زیادی قدرت الکتریکی از طریق کنتاکت ها استفاده می شود، با نام خاصی یعنی کنتاکتور خوانده می شود. کنتاکتورها معمولاً دارای کنتاکت های متعددی هستند، و آن کنتاکت ها معمولاً (اما نه همیشه) باز هستند، به گونه ای که وقتی کویل بی برق می شود، توان لازم برای بارگیری کاهش می یابد. شاید معمولترین کاربرد صنعتی کنتاکتورها، در کنترل موتورهای الکتریکی باشد.

خرید کنتاکتور
خرید کنتاکتور

سه کنتاکت بالا فازهای توان AC سه فاز، حداقل ۴۸۰ ولت برای موتورهای ۱ اسب بخار یا بیشتر را سوئیچ می نمایند. پائین ترین کنتاکت، یک کنتاکت " کمکی" است که ریتینگ جریان آن بسیار پائین تر از کنتاکت های قدرت موتوربزرگ است، اما با آرمیچری یکسان با کنتاکت های قدرت فعال می شود.  از کنتاکت کمکی اغلب در مدار منطقی رله، یا برای بخشهای دیگر طرح کنترل موتور، معمولاً سوئیچینگ توان (قدرت) AC 120 ولت به جای ولتاژ موتور استفاده می شود. یک کنتاکتور ممکن است دارای چندین کنتاکت کمکی باز و بسته باشد.

خرید کنتاکتور
خرید کنتاکتور

سه وسیله که شکل آنها مثل علامت سئوال برعکس است و به صورت سری یا متوالی با هر فاز منتهی به موتور قرار گرفته اند، گرمکن های (هیتر) اضافه بار نامیده می شوند. هر عنصر" گرمکن یا هیتر" نواری کم مقاومت از فلز است که با جریان گرفتن موتور، گرم می شود. اگر دمای هریک از المنت های گرمکن به نقطه بحرانی برسد ( معادل اضافه بار متوسط موتور)، آنگاه کنتاکت سوئیچ معمولاً بسته ( در نمودار نشان داده نشده است)، باز خواهد شد.

خرید کنتاکتور
خرید کنتاکتور

این کنتاکت معمولاً بسته، به صورت سری یا متوالی با کویل رله قرار گرفته است، به گونه ای که وقتی باز می شود، رله به طور خودکار بی برق خواهد شد، و بدین طریق برق موتو قطع می شود. در فصل بعدی، چیزهای بیشتری راجع به سیم کشی حفاظت در برابر اضافه بار خواهیم دید. گرمکن های اضافه بار، از موتورهای الکتریکی بزرگ در برابر اضافه جریان محافظت می نمایند، برخلاف کلیدهای اتومتاتیک و فیوزهایی که از کنداکتورهای قدرت در برابر اضافه جریان حفاظت می نمایند.

خرید کنتاکتور
خرید کنتاکتور

وظیفه گرمکن اضافه بار اغلب درست درک نشده است. آنها فیوز نیستند؛ یعنی، وظیفه آنها باز کردن و قطع مستقیم مدار نیست، کاری که فیوز برای انجام آن طراحی شده است. ترجیحاً، گرمکن های اضافه بار برای تقلید حرارتی از ویژگیهای گرمایشی موتور الکتریکی خاصی طراحی شده اند که باید از آن حفاظت گردد. همه موتورها دارای ویژگیهای حرارتی، مثل مقدار انرژی گرمایی تولید شده با اتلاف مقاومتی (I2R)، ویژگیهای انتقال حرارتی گرمای " هدایت شده" به سمت محیط سرمایشی از طریق قاب فلزموتور، جرم فیزیکی و گرمای ویژه مواد تشکیل دهنده موتور وغیره هستند.

خرید کنتاکتور
خرید کنتاکتور

گرمکن اضافه بار از این ویژگیها در مقیاس مینیاتور تقلید می نماید: زمانی که موتور تا دمای بحرانی اش گرم می شود، گرمکن نیز گرم می شود. بنابراین، در جریان سنسینگ (حس کردن) دمای گرمکن با مکانیسم ترمومکانیکی، کنتاکت اضافه بار، آنالوگ موتور واقعی را حس (سنس) خواهد نمود. اگر کنتاکت اضافه بار به خاطر دمای بسیار زیاد گرمکن قطع شود (تریپ)، آنگاه می توان به این نتیجه رسید که موتور واقعی به دمای بحرانی اش رسیده است (یا در مدت زمان کوتاهی این اتفاق خواهد افتاد). پس از تریپینگ، گرمکن ها در منحنی ریت و تقریب (approach) یکسان با موتور واقعی، خنک خواهند شد، به گونه ای که نسبت درستی از شرایط حرارتی موتور را نشان داده، و تا زمانی که موتورواقعاً آماده استارت مجدد نباشد، اجازه استفاده مجدد ازقدرت را نخواهند داد.

خرید کنتاکتور
خرید کنتاکتور

در اینجا کنتاکتوری برای موتور الکتریکی سه فاز نشان داده شده است که بر روی پنل به صورت جزئی از یک سیستم کنترل الکتریکی در کارخانه تصفیه آب شهری، نصب شده است. قدرت (توان) AC 480 ولت سه فاز از طریق ترمینال های پیچ L1، L2 و L3 وارد سه کنتاکت معمولاً باز می شود ( ترمینال L2 پشت مدار اسنابر مربعی شکل پنهان شده است که به ترمینال های کویل کنتاکتور متصل شده است). قدرت وارد شده به موتور، از طریق ترمینال های پیچ T1، T2 و T3، از مونتاژ گرمکن اضافه بار در قسمت تحتانی این وسیله خارج می شود. واحدهای گرمکن اضافه بار، بلوک های مربعی شکل سیاهی با برچسب یا لیبل W34 هستند که پاسخ حرارتی خاص برای نیروی اسب بخار و ریتینگ دمایی خاص موتور الکتریکی را نشان می دهد. اگرقرار باشد یک موتور الکتریکی با قدرت و ریتینگ دمایی متفاوت جایگزین موتور الکتریکی فعلی شود،  تولیدکننده موتورمی تواند اطلاعاتی در مورداستفاده از واحدهای گرمکن مناسب فراهم نماید.

خرید کنتاکتور
خرید کنتاکتور

دکمه فشاری (شستی) سفید بین گرمکن های خط T1 و T2 به عنوان راهی برای تنظیم مجدد دستی کنتاکت سوئیچ معمولاً بسته به سمت حالت نرمالش پس از تریپ شدن به خاطر دمای زیاد گرمکن، عمل می کند. اتصالات و کانکشن های سیم به کنتاکت سوئیچ اضافه بار در پائین سمت راست عکس، نزدیک به لیبل NC (معمولاً بسته) دیده می شوند. برروی این واحد اضافه بار خاص، پنجره کوچکی با لیبل Tripped شرایط تریپ شده را به وسیله فلگ رنگی نشان می دهد. دراین عکس، شرایط تریپ شده وجود ندارد، و اندیکاتور، روشن ظاهر می شود. به عنوان پاورقی، بایدبگوییم از المنت های گرمکن می توان به عنوان رزیستور شنت جریان خام برای تعیین جریان گیری موتور(جذب جریان) در هنگام بسته بودن کنتاکتور استفاده نمود. در مواقعی، هنگام کار کردن روی مدار کنترل موتور، می بینیم که کنتاکتور دور از موتور قرار گرفته است. زمانی که کویل کنتاکتور انرژی دار شده و آرمیچر متوقف شده است، چگونه می توان فهمید که آیا موتور توان (برق) مصرف می کند یا خیر؟ اگر سیم پیچ های موتور باز سوخته (burnt open) باشند، از طریق کنتاکت های کنتاکتور می توان ولتاژ را برای موتور فرستاد، اما هنوز دارای جریان صفر هستند، و به همین خاطر هیچ حرکتی از محور (شافت) موتور صورت نمی گیرد. اگر کلمپ آمپرمتر برای اندازه گیری جریان خط موجود نباشد، می توانید از مولتی متر استفاده کرده و میلی ولتاژ هر المنت گرمکن را اندازه گیری نمایید: اگر جریان صفر باشد، ولتاژ گرمکن صفر خواهد بود ( مگراینکه المنت گرمکن باز باشد، که در این صورت ولتاژ آن بزرگ خواهد بود)؛ اگر در آن فاز از کنتاکتور، جریانی به سمت موتور وجود داشته باشد، میلی ولتاژ معلوم و معینی در آن گرمکن خواهید خواند: با استفاده از این ترفند برای عیب یابی موتورهای AC سه فازمی توان دید که آیا سیم پیچ تک فاز باز سوخته یا قطع است، که این امر منجر به شرایط مخربی معروف به تک فازی خواهد گردید. اگر یکی از خطوط حامل برق برای موتور باز باشد، جریانی در آن جاری نخواهد بود ( با درجه ۰٫۰۰mV گرمکن نشان داده شده است)، هرچند دو خط دیگر دارای جریان خواهند بود ( با مقادیر کوچک افت ولتاژ در میان گرمکن های مربوطه نشان داده شده است).

خلاصه ای از آنچه گفته شد

کنتاکتور، رله بزرگی است که معمولاً برای سوئیچ کردن جریان به سمت یک موتور الکتریکی یا بار پر توان استفاده می شود.

  • با استفاده از گرمکن های اضافه بار و کنتاکت های اضافه بار، می توان از موتورهای الکتریکی بزرگ در برابر آسیب اضافه جریان محافظت نمود. اگر جریان زیاد موجب گرم شدن گرمکن هایی با اتصال متوالی (سری) شود، آنگاه کنتاکت اضافه بار معمولاً بسته، باز خواهد شد و به این طریق کنتاکتوری که مسئول برق رسانی به موتور است، بی برق خواهد شد.